Hírek

Ahol az izom kezdődik, és véget ér

2016.10.11
Vannak olyan elfoglalt emberek, akik úgy gondolják az edzésidő lényegesen lerövidíthető a bemelegítés és a nyújtás elhagyásával, azonban ezek az edzésnek azon részei, amelyeken a saját testünk védelme érdekében nem szabad időt spórolni. Nézzük, hogy mi ezen gyakorlatok célja, miért végezzük őket rendszeresen!

 

A bemelegítés mind pszichikailag, mind fizikailag jótékony hatással bír. Célja felkészíteni a szervezetet az edzés során bekövetkező nagyobb megterhelésre. Bemelegítéskor az elsődleges szempont mindig a fokozatosság betartása, illetve törekedni kell arra, hogy minden fontos ízület, izomcsoport átmozgatásra kerüljön. Miért fontos ez? „Hideg” állapotukban az izmok merevek, mozgásterjedelmük beszűkült, vér-, és ezáltal oxigénellátottságuk nem megfelelő a nagyobb teljesítményű fizikai munkához. A bemelegítő gyakorlatok hatására nő az izmok mozgásterjedelme, fellazulnak az előző edzés után még nem teljesen regenerálódott részek. Az ízületi porcokból kilépő folyadék „beolajozza” az ízületeket, ezáltal téve könnyedebbé a mozgást. Az egyre fokozódó mozgás hatására a keringés is megélénkül: nő az izmok vérellátottsága. A különféle koordinációs és egyensúlyi gyakorlatok az idegrendszer felkészítésére is szolgálnak. Mindezek csökkentik az edzés közbeni sérülés kockázatát.

 

 

A nyújtás az edzést követő levezető része, az izomrostok megnyújtása a célja. Az edzés után még „meleg” izomzat könnyebben nyúlik meg, mint a mozgás előtt. A nyújtás rendelkezik mindazon jótékony tulajdonságokkal, mint a bemelegítés, de ekkor már inkább statikus gyakorlatokat végzünk. Mint a nevében is benne van nyúlnak, lazulnak az izmok, ezáltal csökkentve az izomláz kialakulásának esélyét, valamint az izmok befeszüléséből fakadó sérülésveszélyt. Fontos megemlíteni, hogy bár a nyújtás egy nem túl kellemes feszülő állapot, azonban túlerőltetve többet árt, mint használ! Amikor egy gyakorlat már nem csak kellemetlen, hanem fáj is, akkor azt nem szabad tovább erőltetni. Ahhoz hogy a nyújtógyakorlatokat tökéletesen végezzük, oda kell figyelni az egyenletes légzésre is, ugyanis a kapkodó légzés hatására befeszül a törzs, ami a helyes kivitelezést gátolja. Rendszeres nyújtással egyéni adottságoktól függően nagy fejlődést lehet elérni.

 

 

Mind az alapos bemelegítés, mind a nyújtás megéri a ráfordított időt a sérülések elkerülése, és a gyakorlatok jobb kivitelezése érdekében.

Tungli Bori - THOR FMT level 1.

Partnereink

All You Can Move Webfejlesztés: DropBy Digital