Hírek

Egy kis dombra nem csücsülünk, hopp

2016.09.21
Számtalan ember küzd a modernizált, ülő életvitel során kialakult problémákkal, melynek összefüggéseiről több tudományosan alátámasztott tanulmány és kutatás foglalkozik. Olvassátok most Urr Balázs - Functional Movement Trainer összefoglalóját ebben a témában!

Az emberi test az egyik legjobban alkalmazkodó "gépezet" a Földön. Ha valamilyen tevékenységet hosszú ideig végzünk, testünk alkalmazkodni fog hozzá. Az évmilliók során izmaink, ízületeink, csontozatunk, az aktív életmódunkhoz igazodott, mára mégis egyre mozgásszegényebb életet élünk, melyben a szék feltalálása és használata döntő szerepet játszik. Ülünk, ha eszünk, ha utazunk, ha dolgozunk, ha szórakozunk, és ülünk a legtöbb edzőteremben, miközben a gyakorlatokat végezzük (kivéve a THOR Gym-ben).

Az ülés az életünk része, a legtöbben naponta 12-14 órát székben ülve töltünk, melynek különböző káros hatásai vannak az egészségünkre:

  • Növeli a szívbetegség, cukorbetegség, anyagcserezavarok, rák
    kialakulásának kockázatát.
  • Ülés során nő a vérrögök kialakulásának esélye, ezáltal a trombózis
    és az embólia veszélye.
  • Hát és térdfájdalmat, gerinc és egyéb ortopédiai problémákat okoz.
  • Ülés során bizonyos izmok (alsótest izmai) inaktívvá válnak, egyes
    izmok megrövidülnek, mások megnyúlnak.

Külföldi kutatók az ülő életmódot a dohányzásnál nagyobb egészségkárosító hatásként tartják számon, melyet különböző, hiteles statisztikákkal, kutatásokkal támasztanak alá.

Napjainkban az Egészségügyi Világszervezet a fizikai inaktivitást – túl sok ülést – a negyedik legnagyobb megelőzhető „gyilkosnak” tartja a világon, becslések szerint évente 3.2 millió halálesetet írhatunk a számlájára. Mit tehetünk ellene? A válasz egyszerű, álljunk fel!

Ülő tevékenységünket legalább 30 percenként szakítsuk meg, álljunk fel és sétáljunk 1-2 percet. Gyalogoljunk többet iskolába, munkába menet, vagy ha valahova utaznunk kell. Kezdjünk el sportolni rendszeresen, ismerjük meg a funkcionális edzések világát, ugyanis az alapvető és a mindennapjaink során előforduló mozgások elsajátításával, tökéletesítésével a lehető legtöbbet tehetünk az ülő életmódunk kompenzálásáért. A funkcionális edzések során megismerhetjük azokat a módszereket, nyújtási, mobilizációs technikákat, melyekkel az inaktívvá vált izmainkat újra mozgásra késztethetjük, a megnyúlt és elgyengült izmainkat megerősíthetjük, míg a megrövidült izmoknak újra visszaadhatjuk eredeti állapotukat.

Partnereink

All You Can Move Webfejlesztés: DropBy Digital